Przemysł AGD inwestuje w Polsce corocznie ponad 1 mld zł w najnowsze fabryki przemysłu 4.0, globalne i regionalne centra R&D, centra biznesowe, zakupowe oraz informatyczne. Dzięki temu nasz kraj umacnia swoją pozycję lidera w produkcji AGD w Unii Europejskiej, wytwarzając już ponad 50% całej unijnej produkcji pralek, suszarek oraz zmywarek.
Wartość produkcji sprzedanej AGD wzrosła w roku 2019 o 1 mld zł, do 22 mld zł. W tym samym czasie zatrudnienie bezpośrednie zwiększyło się do 30 tys. osób. Z uwzględnieniem łańcucha dostaw przemysł AGD zatrudnia pośrednio ponad 100 tys. osób w Polsce. Wielkość produkcji dużego AGD wyniosła 23,5 mln, czyli o 4% więcej niż w roku ubiegłym. Około 85% wolumenu trafia na eksport, z czego połowa na cztery największe rynki unijne – niemiecki, francuski, brytyjski oraz włoski.
„Cała branża AGD systematycznie wspiera Polską gospodarkę, zatrudnienie oraz innowacyjność. Nasz kraj jest już istotnym puntem na mapie wielu światowych koncernów w tej branży. Bardzo cieszy nas także rosnąca pozycja krajowych producentów” – mówił Wojciech Konecki, członek zarządu i dyrektor generalny APPLiA Polska.
Krajowa sprzedaż do dystrybucji (tzw. sell-in) wzrosła w roku 2019 o 6% osiągając rekordowy wynik 6,4 mln sztuk dużego AGD. Największe grupy produktowe to pralnictwo (21%) oraz chłodnictwo (20%). Kategorią zbliżającą się do granicy 1 mln sztuk są także zmywarki, o których korzyściach przekonało się już ponad 40% gospodarstw domowych. Niekwestionowanym hitem sprzedaży pozostają suszarki do ubrań ze wzrostem o 65%. Według analiz APPLiA Polska, urządzenia te działają już w ok. 4% domów w Polsce.
Dostawy do dystrybucji małego AGD wzrosły wartościowo o prawie 16%. Duży w tym udział mają coraz popularniejsze ekspresy do kawy, których sprzedaż sięgnęła prawie 0,5 mln szt., dwa razy więcej niż w roku 2016. Wartościowo to największa grupa w małym sprzęcie. Sektor klimatyzacji i wentylacji również mocno się rozwija. W Polsce sprzedano blisko 300 tys. klimatyzatorów typu split.
Krajowa branża AGD jest także niekwestionowanym liderem w realizacji tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta w zakresie ochrony środowiska. W roku 2019 branża zebrała 200 tys. ton zużytego AGD – ponad 60% masy całej zbiórki elektroodpadów. Cały asortyment AGD jest dzisiaj wytwarzany w oparciu o ekoprojektowanie. Efektem jest m.in. redukcja zużycia prądu przez lodówki – każdy dodatkowy plus na etykiecie energetycznej to zwiększenie efektywności energetycznej o ok. 20%.
„W roku 2019 poddaliśmy recyklingowi prawie połowę masy sprzedanego sprzętu, czyli o 45% więcej niż w 2017. W kolejne dwa lata musimy zwiększyć te masy o kolejne 35%, do 270 ton (7 kg per capita). Dodatkowo czekają nas nowe obowiązki w zakresie ekoprojektowania, w tym zapewnienie magazynowania części zamiennych przez nawet 10 lat od zakończenia produkcji” – wyjaśnia Radosław Maj ekspert z APPLiA Polska.
Przemysł AGD 2019 w Polsce:
• zatrudnia 100 tys. osób bezpośrednio oraz pośrednio;
• ponad 22 mld zł wartość sprzedana produkcji;
• zainwestował 5 mld zł w latach 2015-2019 w przemysł 4.0 oraz globalne i regionalne centra biznesowe i R&D w Polsce;
• 85% produkcji dużego AGD trafia na eksport – wartościowo to 18,5 mld zł;
Rynek AGD 2019:
• ok. 11,9 mld zł brutto wydali konsumenci na AGD w Polsce;
• rynek dużego AGD wzrósł 8,5% wartościowo i 6% ilościowo (dostawy do dystrybucji);
• największe grupy produktowe dużego AGD to pralnictwo (21%) oraz chłodnictwo;
• rynek małego AGD wzrósł 16% wartościowo i 6% ilościowo (dostawy do dystrybucji);
• wartościowo największe grupy produktowe małego AGD to ekspresy do kawy (34%) oraz odkurzacze.
Branża AGD w gospodarce obiegu zamkniętego:
• ponad 600 mln zł inwestycji w budowanie systemu gospodarowania elektroodpadami;
• 1,3 mln tys. ton zebranego zużytego AGD od roku 2006;
• 200 tys. ton zebranego zużytego AGD rocznie (5 kg per capita) – 50% masy sprzętu sprzedanego;
• recykling i odzysk surowców i energii ze zużytego sprzętu na poziomie 80%.