Trwa budowa nowych tras rowerowych wzdłuż najbardziej ruchliwych odcinków dróg wojewódzkich w całym regionie. Większość zadań realizujemy dzięki współpracy samorządu województwa z samorządami gmin oraz powiatów.
– Zależy nam na tym, aby w naszym województwie powstało jak najwięcej tras rowerowych o wysokim standardzie, które poprawiają bezpieczeństwo zarówno pieszych i rowerzystów, jak i komfort kierowców. Nowa infrastruktura rowerowa powstaje przy wykorzystaniu kilku źródeł finansowania, są to środki unijne z naszego RPO, z zarządzanego przez nas segmentu PROW oraz budżetu województwa i samorządów lokalnych – mówi marszałek Piotr Całbecki.
Największą część kosztów budowy tras rowerowych pokrywają dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020, za sprawą których w ostatnich latach na budowę ścieżek rowerowych przeznaczono ponad 163 mln złotych. Kolejne 2,4 mln pochodzi z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ostatniej dekadzie na rozbudowę ścieżek przekazano także 20 mln złotych z Drogowej Inicjatywy Samorządowej (montaż finansowy: budżet województwa oraz środki gmin i powiatów).
Te trasy są już gotowe
Aktualnie najwięcej tras rowerowych powstaje wraz z modernizacją dróg wojewódzkich. W ostatnich miesiącach udostępniliśmy ponad 35 kilometrów nowych odcinków ścieżek wzdłuż dróg wojewódzkich:
- nr 251 Żnin-granica województwa (powiat żniński, długość 12 km);
- nr 265 Brześć Kujawski-Kowal (powiat włocławski, długość 17 km);
- nr 552 Łysomice-Papowo Toruńskie (powiat toruński, długość 5,5km);
- nr 241 w Sępólnie Krajeńskim przy ulicy H. Sienkiewicza (powiat sępoleński);
- nr 223 na dojazdach do ronda turbinowego w Białych Błotach (powiat bydgoski).
Budowa ścieżek rowerowych
W trakcie budowy jest kilka innych tras dla rowerów. Jesienią rozpoczęły się prace przy nowej 7-kilometrowej drodze rowerowej łączącej Złotorię z Lubiczem Górnym w powiecie toruńskim. Nowa trasa prowadzić będzie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 657 od skrzyżowania z ulicą 8 Marca w Złotorii, dalej przez Nową Wieś, do Lubicza Górnego (do drogi krajowej nr 10). Wartość zadania to 8,15 miliona złotych (koszt całej inwestycji, łącznie z wykupieniem gruntów, wynosi blisko 10 milionów złotych). Zakończenie prac planowane jest jesienią.
Prace budowlane rozpoczęto również na trasie z Torunia przez Wielką Nieszawkę do Cierpic wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 273. Wraz z nową drogą rowerową powstaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i zatoki autobusowe oraz dwa przepusty i kładka. Zaplanowano także budowę miejsc parkingowych dla rowerzystów i zjazdów do posesji. Inwestycja zakończy się jesienią i pochłonie ponad 9 mln zł.
Zaawansowane prace przy budowie infrastruktury dla rowerzystów trwają też na drodze wojewódzkiej nr 559 pomiędzy Lipnem i Suradowem (powiat lipnowski). Wraz z nową jezdnią powstaje na tym odcinku droga rowerowa o długości około 12 kilometrów.
Najwcześniej, bo już wiosną tego roku, rowerzyści będą mogli korzystać z nowej trasy rowerowej w Rzęczkowie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 546 w powiecie toruńskim. W oparciu o Drogową Inicjatywę Samorządową w maju zakończą się prace przy ciągu pieszo-rowerowym o długości 1,4 km.
W wakacje rowerzyści skorzystają z trasy rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 255 w Pakości (powiat inowrocławski). Ze względu na wąski pas drogowy odcinek od przejazdu kolejowego w Pakości do Jankowa będzie miał charakter ciągu pieszo-rowerowego. Podobny ciąg o długości 1 km zostanie oddany do użytku latem w powiecie włocławskim wzdłuż ulicy Warneńczyka.
W tym roku wymienimy nawierzchnię ścieżki rowerowej pomiędzy Rudzkim Młynem a Rudzkim Mostem, wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 240. Ścieżka powstała kilka lat temu i zgodnie z wymogami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zastosowano wówczas na tym fragmencie nawierzchnię tłuczniową. Użytkownicy zabiegali o wymianę nawierzchni na bitumiczną, na co po dwóch latach udało się uzyskać zgodę RDOŚ.
Ruszają kolejne rowerowe inwestycje
Wiosną rozpocznie się też budowa dwóch odcinków trasy rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 551 z Nawry do Kończewic. W ostatnich dniach rozpoczęły się także prace wzdłuż dróg nr 649 i 554 z Pluskowęs do Sierakowa. W ten sposób powstanie nowa infrastruktura rowerowa o długości 13 kilometrów, łącząca szereg miejscowości w powiatach toruńskim i golubsko-dobrzyńskim.
W ostatnich miesiącach zlecone zostały także inne zadania związane z budową nowych ciągów pieszo-rowerowych przy ważnych modernizowanych drogach wojewódzkich:
- na odcinku Stolno-Wąbrzeźno (długość 28 km, w powiatach chełmińskim i wąbrzeskim); to najdłuższa nowa droga rowerowa, która połączy kilkanaście miejscowości położonych na terenie gmin Stolno, Lisewo, Płużnica i Ryńsk oraz miasta Wąbrzeźna; rozpoczęły się prace budowlane, które potrwają około 2 lat;
- wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 254 z Brzozy do Nowego Smolna (długość 4 km); w ramach tej inwestycji realizowanej w oparciu o tryb zaprojektuj i wybuduj zaplanowane zostały drogi rowerowe na terenie gminy Nowa Wieś Wielka; zakończenie całej inwestycji planowane jest na rok 2023.
Współpraca z gminami i powiatami
Do kolejnych zadań przygotowują się również gminy i powiaty korzystające z dofinansowania samorządu województwa kujawsko-pomorskiego, które decydują się na budowę infrastruktury wzdłuż dróg wojewódzkich przy wykorzystaniu środków własnych. Ostatnio takie trasy zbudowały m.in. Tuchola (wzdłuż DW nr 240 na odcinku Tuchola-Bladowo, długość 1,1 km) i Brodnica (wzdłuż DW nr 560, na odcinku Brodnica-Osiek, długość 6,6 km). Nowa droga rowerowa powstaje też obok drogi wojewódzkiej nr 244 na odcinku z Tryszczyna do Bożenkowa w powiecie bydgoskim. Gmina Chełmża buduje natomiast drogę rowerowa pomiędzy miejscowościami Pluskowęsy i Zelgno (wzdłuż DW nr 551, długość 3,4 km). Zakończenie obu inwestycji planowane jest na jesień tego roku.
Nasze drogi rowerowe w liczbach
- 35 kilometrów to długość tras rowerowych oddanych do użytku w ostatnich 6 miesiącach;
- 28 kilometrów długości będzie mieć najdłuższa nowa trasa rowerowa łącząca powiaty chełmiński i wąbrzeski wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 548, która skomunikuje ze sobą 5 samorządów (gminy Stolno, Lisewo, Płużnica, Ryńsk i miasto Wąbrzeźno);
- 11 mln zł pochłonie budowa ścieżki łączącej Nawrę z Kończewicami i Pluskowęsy z Sierakowicami. Dzięki temu wraz z istniejącymi drogami rowerowymi i chodnikami powstanie trasa łącząca miejscowości w gminie Chełmża i Kowalewo Pomorskie o łącznej długości około 26 kilometrów.
Wydatki na inwestycje drogowe
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na przygotowanie i realizację zadań drogowych zabezpieczył środki o łącznej wartości 740 mln złotych. Zostaną one wykorzystane na przeprowadzenie inwestycji w perspektywie kolejnych 2 lat. Z listą realizowanych obecnie zadań można zapoznać się na naszej stronie.