Rozpoczęły się odbiory na modernizowanej drodze wojewódzkiej nr 254 łączącej Brzozę z Wylatowem. Kierowcy korzystają już z trzynastokilometrowego odcinka nowej jezdni pomiędzy Brzozą a Łabiszynem (powiaty bydgoski i żniński). Zaawansowane prace prowadzone są także na dalszej części trasy do Barcina. Ponadto przekazaliśmy plac budowy pod obwodnicę Mogilna (II etap). Cała droga to obecnie największy plac budowy w regionie. Marszałkowskie inwestycje tylko na tej trasie pochłoną blisko 200 mln złotych. fot. Tomasz Czachorowski/eventphoto.com.pl dla UMWKP
– W tym roku zakończymy wiele ważnych inwestycji na wojewódzkich trasach. Utrzymujemy dobre tempo robót, a rekordowa pula środków pozwala realizować kolejne ważne zadania – podkreśla marszałek Piotr Całbecki. – Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, dlatego nie tylko modernizujemy drogi i budujemy ścieżki rowerowe, ale także wdrażamy program doposażenia wojewódzkich tras w doświetlone przejścia i przystanki autobusowe. Z myślą o uzupełnieniu strat w ekosystemie, które towarzyszą różnym inwestycjom, kontynuujemy także projekt nasadzeń.
Wykończeniowe prace na odcinku Łabiszyn-Brzoza
Zakończona modernizacja 13-kilometrowego odcinka Brzoza-Łabiszyn objęła przebudowę i wzmocnienie konstrukcji jezdni, budowę nowych rond w Łabiszynie i Brzozie oraz montaż barier w miejscach niebezpiecznych. Naprawione zostały także uszkodzone elementy mostów w Antoniewie i Obórzni. Przygotowujemy się do ich kompleksowej przebudowy, która obejmie także dobudowanie ścieżek pieszo-rowerowych (wkrótce przetarg na projekt). Zlikwidowaliśmy dwa niebezpieczne zakręty w Kobylarni prowadząc trasę częściowo nowym śladem. Na terenie Łabiszyna i miejscowości Łabiszyn Wieś powstały chodniki, a we współpracy z gminą Nowa Wieś Wielka także ścieżka rowerowa od Brzozy do Nowego Smolna.
Za realizację inwestycji odpowiedzialna była firma Transpol z Łojewa (powiat inowrocławski). Inwestycję, o wartości 64 mln złotych, zrealizowaliśmy wykorzystując środki Unii Europejskiej z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
Zaawansowane prace na trasie Łabiszyn-Barcin
Prace na tym 9-kilometrowym odcinku drogi wojewódzkiej nr 254 są już na półmetku. Wykonawca sukcesywnie układa nowe warstwy nawierzchni. Prowadzone są także prace nad nowym chodnikiem z Barcina do Kani. W ostatnich miesiącach przebudowano część skrzyżowań i przepustów. Zaawansowanie rzeczowe przekracza 70 %.
Dzięki tej inwestycji wzmocnimy jezdnię (do przenoszenia nacisku 11,5 tony na oś), co zapobiegnie powstawaniu kolein i spękań na trasie, którą porusza się wiele ciężarówek. W miejscowościach Kania i Augustowo dokończymy wysepki, które poprawią bezpieczeństwo poprzez wymuszenie zredukowania prędkości. Przejścia dla pieszych zostaną oświetlone, dobudujemy także zatoki autobusowe. Na całej trasie planowane jest ułożenie ostatniej warstwy tzw. cichej nawierzchni, która ograniczy hałas o kilka decybeli. Na koniec droga zyska nowe oznakowanie poziome i pionowe.
Zakończenie prac budowlanych o wartości szacowanej na ponad 43 mln zł planowane jest do końca roku. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego 2014-2020 oraz Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
Plac budowy pod obwodnicę przekazany
W maju podpisaliśmy także umowę o wartości prawie 62 mln zł na budowę II etapu obwodnicy Mogilna. Pozwoli to całkowicie wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta. W ramach inwestycji powstaną estakada nad rzeką Panną i nowe rondo w Żabnie. To kolejne zadanie realizowane w ramach kujawsko-pomorskiego programu budowy obwodnic. Przekazaliśmy już wykonawcy – firmie Strabag – plac budowy. Trwają pierwsze prace ziemne, wymiany gruntu oraz badania archeologiczne. Zobacz Obwodnica Mogilna: umowa podpisana
Kontynuujemy remonty
W tym roku zaplanowaliśmy też kontynuację remontów na odcinku Barcin-Mogilno. Trwa modernizacja drogi z Wolic do Szczepankowa (długość 3,5 km, powiat żniński, wartość umowy 4,6 mln zł). Poza położeniem nowej nawierzchni, wzmocnieniem konstrukcji i poprawą odwodnienia, wyremontujemy chodniki oraz utwardzimy kruszywem pobocza. Zadanie obejmuje także wymianę słupków prowadzących oraz wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego. W najbliższych latach w ramach programu poprawy bezpieczeństwa na drodze wojewódzkiej nr 254 powstanie rondo w Barcinie. Zobacz: Bezpieczne skrzyżowania na wojewódzkich trasach.
Kontynuowane będą też remonty odcinków tej trasy pomiędzy Szczepankowem i Wiecanowem w powiecie mogileńskim.
Bezpieczne zielone aleje
W trakcie wszystkich zadań szczególną uwagę zwracamy na odtwarzanie charakterystycznych dla Kujaw i Pomorza zielonych alei. Taką formę zyskają między innymi odcinki przebudowywanej drogi wojewódzkiej nr 254. Na odcinku od Brzozy do Łabiszyna zasadziliśmy ponad 300 drzew. Klony, brzozy i lipy zdobią przede wszystkim pasy zieleni za rowami melioracyjnymi, chodnikami i ścieżką rowerową. Kolejne 217 egzemplarzy trafi na odcinek Łabiszyn-Barcin. Również budowę obwodnicy Mogilna połączyliśmy z dosadzeniem około 200 drzew. W wielu miejscach sadzimy dodatkowo krzewy, które w formie żywopłotów pełnią funkcje zieleni izolacyjnej.
Rekordowe wydatki na drogi
Na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata przeznaczamy 2 miliardy złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Obecnie na drogach wojewódzkich prowadzone są inwestycje i remonty o wartości około pół miliarda złotych.
Zobacz Wojewódzkie inwestycje drogowe w 2024 roku
Zarząd Dróg Wojewódzkich
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego