Trwają prace przy przebudowie drogi wojewódzkiej nr 563 w powiecie rypińskim. W pierwszej kolejności modernizowany jest siedmiokilometrowy odcinek od Stępowa do granicy województwa. Po konsultacjach społecznych rozszerzyliśmy zadanie o budowę ścieżki pieszo-rowerowej w Okalewie. Kontynuujemy też prace nad dokumentacją obwodnicy Rypina. fot. Szymon Zdziebło/tarantoga.pl dla UMWKP
– Dzięki zabezpieczeniu środków z różnych źródeł zmodernizujemy drogę wojewódzką nr 563 łączącą Rypin z województwem mazowieckim niemal na całej długości – mówi marszałek Piotr Całbecki. – Równocześnie kontynuowane są prace nad dokumentacją obwodnicy Rypina. W partnerstwie z samorządami lokalnymi i po konsultacjach społecznych z mieszkańcami wybraliśmy preferowany wariant trasy, która wyprowadzi tranzyt poza miasto.
Droga wojewódzka nr 563 na obszarze naszego województwa ma długość 17 km. Prowadzi z Rypina w stronę Mławy w północnej części Mazowsza, komunikuje Rypin z miejscowościami na terenie całej gminy oraz sąsiedniej gminy Skrwilno. Przebudowa drogi podzielona została na dwa zadania.
- Przebudowa odcinka Stępowo – granica województwa (długość – 7 km, wykonawca – konsorcjum z firmą PRD Lipno oraz PBD Brodnica, wartość inwestycji – 38 mln zł.) Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca zakończył prace projektowe i uzyskał niezbędne pozwolenia. W maju przekazaliśmy plac budowy. W pierwszej kolejności prace realizowane są przy ruchu wahadłowym. Trwa budowa kanalizacji deszczowej i rozebrano stary most w Okalewie. W ramach zadania wykonawca wymieni częściowo konstrukcję drogi, przebuduje skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi, a przejścia dla pieszych zyskają oświetlenie. Dobudowane zostaną także zatoki autobusowe, przystanki i dojścia do nich. Przebudowany będzie również most nad rzeką Okalewką. Po konsultacjach rozszerzyliśmy zadnie o budowę ścieżki pieszo-rowerowej od Szkoły Podstawowej do Okalewa. Trwają już prace przy jej nasypach. Długość ciągu dla pieszych i rowerzystów to ok. 2,5 km. Pozostała część drogi wyposażona będzie w utwardzone pobocza. Prace budowlane zakończą się w przyszłym roku.
- Przebudowa odcinka Rypin-Stępowo (długość – 8 km, wykonawca – firma Strabag, wartość inwestycji – 57 mln zł). Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Prace projektowe zakończyły się i złożony został wniosek o pozwolenie na budowę. Wykonawca zakłada rozpoczęcie prac jesienią br. i ich zakończenie w ciągu półtora roku. Trasa zostanie wzmocniona do przenoszenia obciążeń rzędu 11,5 ton na oś. Planowana jest również budowa poboczy, oświetlonego przejścia dla pieszych oraz zatok autobusowych lub przystanków. Powstaną też inne elementy poprawiające bezpieczeństwo, m.in.: bariery sprężyste, a także nowe oznakowanie pionowe i poziome. Inwestycja finansowana jest z wykorzystaniem funduszy rządowych, które pozyskał Urząd Marszałkowski.
Obwodnica Rypina – wariant wybrany, pracujemy nad raportem
Trwają też prace nad wytyczeniem optymalnego przebiegu obwodnicy Rypina. Ominie ona miasto od wschodu i połączy drogi wojewódzkie nr 560 (Sierpc-Rypin-Brodnica) oraz modernizowaną drogę nr 563. Projektant uwzględnił uwagi wniesione podczas wcześniejszych konsultacji społecznych i opracował preferowany nowy wariant trasy (W5 – najbardziej odsunięty od miasta oraz omijający Zakrocz i Dylewo). Trwają prace nad raportem niezbędnym do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Samorząd województwa pozyskał na budowę obwodnicy środki centralne z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 60 mln zł. Inwestycja o wartości 100 mln zł realizowana jest w partnerstwie z miastem Rypin, gminą Rypin i powiatem rypińskim. Cała obwodnica o długości 9 kilometrów zbudowana zostanie w parametrach drogi klasy G – jezdnia będzie miała szerokość 7 metrów, powstaną szerokie pobocza oraz nowe skrzyżowania.
Rekordowe wydatki na drogi
Na wojewódzki program modernizacji dróg wojewódzkich na najbliższe lata przeznaczamy 2 miliardy złotych. W ramach Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 (FEdKP 2021-2027), naszego programu regionalnego nowej perspektywy, na inwestycje drogowe, w tym m.in. nasz regionalny program budowy obwodnic, przeznaczamy 136 mln euro. Na część zadań związanych z rozbudową infrastruktury drogowej wykorzystamy też zdobyte dofinansowanie (ok. 170 mln zł na obwodnice i około 450 mln zł na rozbudowę innych dróg). Obecnie na drogach wojewódzkich prowadzone są inwestycje i remonty o wartości około pół miliarda złotych.