Nie ma potrzeby składania przez emerytów czy rencistów co roku oświadczeń podatkowych w ZUS. Nowe oświadczenia należy dostarczyć tylko w sytuacji zmiany lub odwołania dotychczasowych. Jeśli nie nastąpiły żadne zmiany, dotychczasowe oświadczenia obowiązują one także na kolejne lata podatkowe.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki na podatek złożone na 2023 rok obowiązują również w 2024 roku i w latach następnych. Dlatego nie ma potrzeby składania co roku nowych oświadczeń, jeśli nic się nie zmieniło. Te poprzednio złożone oświadczenia obowiązują w następnych latach podatkowych do czasu ich odwołania lub zmiany.
Jeśli nic się nie zmieniło – nie ma potrzeby składania nowych oświadczeń
– Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpływają oświadczenia podatkowe od świadczeniobiorców. Wiele z tych dokumentów jest niepotrzebnie złożona, gdyż potwierdzają one tę samą sytuację, która została przez nich wskazana w poprzednim roku. Dlatego przypominamy, że jeśli nic się u naszego świadczeniobiorcy nie zmieniło, czyli np. nadal chce, by rozliczać go wspólnie ze współmałżonkiem – wiec dokonuje takiego samego wyboru jak w roku poprzednim – to nie ma potrzeby składania nowego oświadczenia, ubiegłoroczne nadal obowiązuje. Nowe oświadczenie musimy dostarczyć tylko w sytuacji, gdy chcemy odwołać poprzednie lub dokonać zmiany – przypomina Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.
O czym warto pamiętać
Zasady ogólne dotyczące wniosków i oświadczeń podatnika:
- podatnik jest obowiązany wycofać lub zmienić złożone uprzednio oświadczenie, lub wniosek, jeżeli uległy zmianie okoliczności mające wpływ na obliczenie zaliczki,
- jeżeli podatnik zmieni uprzednio złożone oświadczenie lub wniosek, to nie będzie zobowiązany do wycofania poprzednio złożonych wniosków lub oświadczeń,
- wniosek lub oświadczenie późniejsze uchyla wniosek, lub oświadczenie wcześniejsze.