Newsletter ZUS – Bieżące informacje o wsparciu ZUS w ramach tarczy antykryzysowej, zasiłku opiekuńczym, waloryzacji, 13 emeryturze.
Szanowni Państwo,
ostatnie dni to wyjątkowy okres w działalności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Trwająca epidemia wymusza na nas podejmowanie decyzji, które mają zapewnić ciągłość działania Zakładu. W tym trudnym czasie wzmożonej pracy powołałam sztab kryzysowy, który nadzoruje bieżące funkcjonowanie całego ZUS. Zobowiązałam kadrę kierowniczą Centrali i jednostek terenowych ZUS do pełnej mobilizacji i efektywnego zarządzania zespołami, z uwzględnieniem zachowania zasad bezpieczeństwa. Przygotowaliśmy tryb pracy na najbliższy okres, określiliśmy kluczowe zadania.
Realizujemy terminowo wypłatę świadczeń m.in. emerytalnych i rentowych. Rozpoczynamy wypłaty tzw. trzynastej emerytury. Zachęcamy naszych klientów, by korzystali z elektronicznego kontaktu – bez wychodzenia z domu – przez portal Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. W placówkach obsługujemy klientów w bezpiecznych strefach, w których mogą złożyć dokumenty do specjalnych skrzynek na dokumenty. Klienci mogą też skorzystać z Centrum Obsługi Telefonicznej i infolinii dotyczących pomocy ZUS z powodu COVID-19.
Nasi pracownicy wspierają również infolinię Tarczy Antykryzysowej. Najbliższe dwa tygodnie to czas intensywnych działań, które mają zapobiegać szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce, a także skutkom gospodarczym epidemii. Wspólnie z rządem RP podjęliśmy działania, które mają zapewnić bezpieczeństwo naszym obywatelom. Dzięki specustawie rodzicom dzieci w wieku do lat 8 przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy w związku z zamknięciem żłobka, przedszkola, szkoły lub klubu dziecięcego z powodu COVID-19. Rozpoczynamy jego wypłatę.
Od dziś obsługujemy też nowe formy wsparcia – zwolnienie z opłacania składek, świadczenie postojowe, ulgi bez opłat prolongacyjnych – które wynikają z założeń tarczy antykryzysowej, dla przedsiębiorców, osób samozatrudnionych oraz tych, które wykonują umowy cywilnoprawne. Stawiamy na obsługę elektroniczną wniosków i automatyzację, która przyspieszy rozpatrywanie spraw.
Udostępniliśmy materiały informacyjne dla osób podejmujących decyzję o ubieganie się o wsparcie, a także instrukcje, jak krok po kroku złożyć wniosek. Komunikujemy zmiany wprowadzone w ramach tarczy antykryzysowej w mediach i na stronie internetowej www.zus.pl. Jesteśmy w kontakcie z organizacjami zrzeszającymi różne grupy przedsiębiorców.
Chcemy, aby informacje, które są niezwykle ważne dla ochrony zatrudnienia, zachowania płynności finansowej w firmach czy ochrony mikroprzedsiębiorców, trafiły do jak najszerszego grona zainteresowanych. Uruchomiliśmy też dodatkową infolinię tematyczną dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych, którym kieruję, jest instytucją użyteczności publicznej. Mamy świadomość odpowiedzialności za los milionów obywateli naszego kraju i dołożymy wszelkich starań, aby realizować wyznaczone nam zadania na najwyższym poziomie.
prof. Gertruda Uścińska
prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
Plik PDF – Newsletter nr 1_20