Oszuści, podszywający się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie podjęli aktywność
w internecie. Chcąc uzyskać dostęp do danych zgromadzonych na komputerach klientów ZUS wysyłają maile z informacją o pilnej konieczności spłaty zaległości składkowych. Otwarcie załączników z maila grozi zainfekowaniem komputera i kradzieżą danych wrażliwych.
W ostatnich dniach niektórzy z klientów ZUS, w różnych częściach kraju otrzymało maile z informacją o pilnej konieczności spłaty zaległości składkowych. Część maili wskazywała by ponowne wypełnić formularz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych ZUS ZUA, który został umieszczony w załączniku.
Takie maile trafiły m.in. do klientów w Pszczynie i w Bielsku Białej, w naszym regionie póki, co nie – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego. Maile na pierwszy rzut oka wydają się być korespondencją z ZUS.
Gdy jednak przyjrzymy się dokładnie adresowi nadawcy, nie powinniśmy mieć wątpliwości, że korespondencja elektroniczna nie pochodzi z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.Obecnie oszuści posługują się dwoma adresami: składki@ubezpieczenia.pl i zus.@zua.pl. Jak widać żaden z adresów nie ma stosowanego przez Zakład rozwinięcia „zus.pl”. ZUS nie stosuje też w swoich adresach mailowych rozwinięcia „gov.pl”, które to pojawiało się przy wcześniejszych próbach oszustw.
ZUS ostrzega by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, które wydają się być korespondencją z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Dokładnie zwracajmy uwagę na adres, z którego przychodzą maile.Jeśli otrzymamy taki mail, najlepiej od razu go skasować, ale przede wszystkim – pod żadnym pozorem – nie otwierać załączonego pliku.Otwarcie załączników z maila grozi zainfekowaniem komputera i kradzieżą danych wrażliwych.
Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego przypomina,że Zakład drogą mailową nie kieruje do swoich klientów informacji o zaległościach składkowych. Przedsiębiorca informację o swoich rozliczeniach w ZUS może uzyskać w najbliższej jednostce terenowej Zakładu, u doradcy płatnika składek. Stan swoich rozliczeń może również sprawdzić na swoim profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu możliwy jest jedynie w sytuacji, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych i wyraził zgodę na taki kontakt. W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości, co do nadawcy otrzymanej korespondencji, prosimy o kontakt z najbliższą placówką Zakładu lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.