Ponad pół miliarda złotych trafi w tym roku na modernizację sieci kujawsko-pomorskich dróg. Środki zabezpieczone przez samorząd województwa pozwolą na zakończenie wielu kluczowych inwestycji oraz rozpoczęcie nowych oczekiwanych przez mieszkańców.
– W tym roku zakończymy wiele ważnych zadań na wojewódzkich trasach. Oddamy do użytku nowe ronda, drogi rowerowe, oświetlone przejścia dla pieszych, chodniki, szerokie pobocza, autobusowe zatoki. Chcemy utrzymać to dobre tempo i kontynuować oczekiwane zmiany na drogach wojewódzkich, dlatego zabezpieczamy na ten cel rekordową pulę środków. Pomoże nam ona zlecić jeszcze więcej dużych remontów, kontynuować prace nad obwodnicami i odtwarzać przydrożne aleje – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Z europejskim wsparciem
Najwięcej środków – około 315 mln zł – w kujawsko-pomorskim budżecie na zadania drogowe zarezerwowano na dokończenie kluczowych inwestycji, które realizujemy wykorzystując środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020:
- rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno-Wąbrzeźno (powiaty chełmiński i wąbrzeski, długość 28,5 km). Prace wykończeniowe zostaną wykonane wiosną;
- modernizacji drogi wojewódzkiej nr 265 Kowal-granica województwa (powiat włocławski, długość 15 km). Wykonawca prowadzi pracę przy przebudowie infrastruktury podziemnej. Zakończenie prac planowane jest jesienią;
- budowy obwodnicy Lubrańca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270 (powiat włocławski, długość 5 km). Na trasie są już pierwsze warstwy bitumiczne. Wczesną wiosną rozpocznie się budowa mostu nad Zgłowiączką.
Modernizację przejdą także:
- droga wojewódzka nr 270 Brześć-Lubraniec (powiat włocławski, długość 7 km). Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Pierwsze prace budowlane rozpoczną się wiosną;
- droga wojewódzka nr 254 Brzoza-Łabiszyn (powiaty bydgoski i żniński, długość 13 km). Wykonawca rozpoczął w styczniu prace budowlane. Większość prac na odcinku do Łabiszyna zostanie zrealizowana w tym roku;
- kolejny odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 z Łabiszyna do Barcina (powiat żniński, długość 9 km). Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Trwa uzyskiwanie pozwoleń do rozpoczęcia prac. Inwestycja zakończy się w przyszłym roku.
Przebudowana zostanie również droga wojewódzka nr 563 Stępowo-granica województwa (powiat rypiński, długość 6,5 km). Zadanie realizowane jest w trybie projektuj i wybuduj. Trwa końcowy etap prac nad dokumentacją. Prace planujemy rozpocząć przed wakacjami.
Ponadto z tej puli rozliczone zostaną kończące się zadania związane z budową sieci dróg rowerowych na drogach wojewódzkich w powiecie toruńskim o łącznej długości blisko 27 kilometrów (część prac na krótkich odcinkach ze względu na zmiany w projektach zlecimy w osobnych postępowaniach).
Potężna pula na modernizacje
Na modernizację nawierzchni wojewódzkich tras i newralgicznych odcinków trafi pula około 150 mln złotych. Wszystkie tego typu zadania łączymy z odbudową poboczy i wprowadzamy elementy poprawiające bezpieczeństwo. Nowe zadania zostaną zrealizowane w tym roku na następujących odcinkach dróg wojewódzkich:
- nr 538 Goczałki-granica województwa (powiat grudziądzki, długość 1,7 km)
- nr 560 Zakrocz-Puszcza Rządowa (powiat rypiński, długość 1,9 km)
- nr 560 Zakrocz-Dylewo (powiat rypiński, długość 0,6 km)
- nr 539 w Tłuchowie (powiat lipnowski, długość 0,3 km)
- nr 240 Franciszkowo-Błądzim powiat świecki, długość 1,7 km)
- nr 244 w Bożenkowie (powiat bydgoski, długość 1,5 km)
- nr 241 w Sępólnie Krajeńskim, gdzie zbudujemy rondo (powiat sępoleński, na skrzyżowaniu ulic Odrodzenia i ks. J. Popiełuszki)
- nr 241 Mały Mędromierz-Brzuchowo (powiat tucholski, długość 3,7 km)
- nr 266 Straszewo-Zakrzewo (powiat radziejowski, długość 4,4 km)
- nr 254 Mogilno-Wiecanowo (powiat mogileński, długość 2,3 km)
- nr 254 Żabno-Wylatowo (powiat mogileński, długość 2,8 km)
- nr 254 Barcin-Krotoszyn (powiat żniński, długość 1,2 km)
- nr 266 Radziejów-Świątniki (powiat radziejowski, długość 3,2 km)
- nr 237 Pruszcz-Mąkowarsko (powiat bydgoski, długość 4 km)
- nr 240 Bysław-Lubiewice (powiat tucholski, długość 3 km)
- nr 546 Rzęczkowo-Łażyn (powiat toruński, długość 2,9 km)
- nr 649 Pluskowęsy-Zalesie (powiat toruński , długość 3,5 km)
- nr 551 Wybcz-Nawra (powiat toruński długość 3,6 km)
- nr 243 Mrocza-Drzewianowo (powiat nakielski, długość 4,2 km).
Po zakończeniu prac nad dokumentacją ogłoszone zostaną przetargi na prace budowlane związane z modernizacją:
- drogi wojewódzkiej nr 251 Pturek-Młodocin (powiat żniński, długość 1,7 km)
- drogi wojewódzkiej nr 244 w Żołędowie (powiat bydgoski, długość 3,3 km)
- drogi wojewódzkiej nr 272 w Laskowicach (powiat świecki, długość 1 km).
Poza tym dokończymy zlecone w ubiegłym roku zadania związane między innymi z przebudową odcinków:
- drogi wojewódzkiej nr 551 Pluskowęsy-Dźwierzno (powiat toruński, długość 6,4 km)
- drogi wojewódzkiej nr 544 Brodnica-granica województwa (powiat brodnicki, długość 18 km).
Pozyskane środki zewnętrzne wykorzystamy też na rozpoczęcie kolejnych zadań związanych z przebudową. Obecnie trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji:
- drogi wojewódzkiej nr 563 Rypin-Stępowo (powiat rypiński, długość 7,6 km)
- drogi wojewódzkiej nr 269 Chodecz-Choceń (powiat włocławski, długość 6 km)
- drogi wojewódzkiej nr 268 Brzezie-Brześć Kujawski (powiat włocławski, długość 10 km).
Wiadukty, chodniki, zielone aleje
13,9 mln złotych przeznaczymy na przebudowę wiaduktu nad torami kolejowymi w Terespolu Pomorskim (powiat świecki). Będzie to jeden z ostatnich etapów modernizacji całego ciągu Tuchola-Świecie. Wykonawca uzgadnia tymczasową organizację ruchu, która wiosną pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych.
Kwotę 1,8 mln złotych zarezerwowaliśmy na realizację zadań w puli Drogowej Inicjatywy Samorządowej (DIS), wspólnego przedsięwzięcia samorządu województwa oraz samorządów gmin i powiatów. Inwestycje polegają przede wszystkim na budowie przy istniejący drogach chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych i barier ochronnych. Dotychczas zrealizowanych zostało już 60 takich zadań.
Zabezpieczamy też kolejne środki na odtwarzanie przydrożnych alei, tak by zmodernizowane drogi, jak dawniej były obsadzone szpalerami drzew, co jest jednym z elementów kujawsko-pomorskiego krajobrazu. W tym roku trafi na ten cel milion złotych. W ubiegłym roku ponad 250 lip zasadziliśmy wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 553 w Dębinach (powiat toruński).
Bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich pochłonie prawie 50 mln złotych.
Z myślą o kolejnych latach
Drogowy budżet obejmuje też przygotowywanie dokumentacji dla zadań, które mają już zapewnione finansowanie w oparciu o Rządowy Funduszu Rozwoju Dróg lub zawarto porozumienia o wspólnej realizacji z samorządami lokalnymi. Dokumentacje powstają m.in. dla modernizacji:
- drogi wojewódzkiej nr 245 Gruczno-Głogówko Królewskie (powiat świecki, długość 8 km),
- drogi wojewódzkiej nr 245 na terenie Chełmna – ulice Powiśle i Nad Groblą (powiat chełmiński, długość 2 km),
- drogi wojewódzkiej nr 204 na terenie Solca Kujawskiego – ulica Garbary (powiat bydgoski, długość 0,6 km),
- drogi wojewódzkiej nr 272 na odcinku Dolna Grupa-Piła Młyn (powiat świecki, długość 7,3 km),
- drogi wojewódzkiej nr 299 w Gniewkowie (powiat inowrocławski, długość 0,7 km),
- drogi wojewódzkiej nr 377 Nowe-Milewko (powiat świecki, długość 7 km),
- drogi wojewódzkiej nr 391 Warlubie-Buśnia (powiat świecki, długość 9 km),
- drogi wojewódzkiej nr 400 Latkowo-Więcławice (powiat inowrocławski, długość 2 km),
- ronda u zbiegu ulic Sokołowskiej i Piłsudskiego na drodze wojewódzkiej nr 534 w Golubiu-Dobrzyniu (powiat golubsko-dobrzyński).
Równocześnie trwają prace projektowe niezbędne do przebudowy kolejnych odcinków wojewódzkich dróg, budowy rond, przebudowy skrzyżowań, które chcemy finansować między innymi z wykorzystaniem nowych środków unijnych – Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.
Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic
Zabezpieczamy również środki na zlecone prace projektowo-budowlane na nasz regionalny program budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych. W tym roku, oprócz kontynuowania prac budowlanych w Lubrańcu oraz opracowania dokumentacji dla innych zadań, planowane jest zlecenie prac budowlanych dla drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z Unii Europejskiej oraz budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej zdobyliśmy rekordową pulę ponad 136 mln euro.
Lista obejść:
- Lubraniec – trwają prace budowlane,
- Rypin – trwają prace nad koncepcją, odbyły się konsultacje społeczne,
- Brodnica – trwają prace nad aktualizacją dokumentacji,
- Tuchola – Generalny Dyrektora Ochrony Środowiska po 3 latach rozpatrzył odwołanie jednego z mieszkańców co umożliwiło uzyskanie decyzji środowiskowej. Pozwoli to zlecenie opracowania dokumentacji technicznej i uzyskania pozwolenia na budowę,
- Więcbork – prace nad koncepcją w toku, odbyły się konsultacje społeczne, oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej,
- Lisewo – podpisana umowa na aktualizację dokumentacji projektowej,
- Białe Błota – samorząd gminy przygotowuje się do przetargu na koncepcję,
- Radzyń Chełmiński – podpisana umowa na koncepcję, trwa zbieranie opinii mieszkańców,
- Łysomice – podpisana umowa na koncepcję,
- Chełmża – podpisana umowa na koncepcję,
- Sępólno Krajeńskie – podpisana umowa na koncepcję i dokumentację projektową,
- Golub-Dobrzyń – prace nad koncepcją w toku, przygotowania do drugiej tury konsultacji społecznych,
- Mogilno II etap – dokumentacja gotowa, uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej; planowane w tym roku rozpoczęcie robót,
- Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, obecnie trwa aktualizacji dokumentacji.
Ważne liczby:
- 315 mln zł trafi w tym roku na dokończenie zadań współfinansowanych ze środków unijnych,
- 150 mln zł pochłoną remonty, odnowy i modernizacje,
- 136 mln euro z funduszy unijnych na infrastrukturę drogową na najbliższe lata wynegocjował samorząd województwa,
- 28,5 kilometra długości ma przebudowywana trasa ze Stolna do Wąbrzeźna, która jest największą realizowaną inwestycją drogową,
- 1 mln złotych pozwoli kontynuować nasz program odtwarzania przydrożnych alei.
Zarząd Dróg Wojewódzkich
i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego