Wideorozmowa z ekspertem ZUS cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Klienci mogą załatwić swoje sprawy w ZUS bez wychodzenia z domu. Z tej bezpiecznej formy kontaktu, skorzystało już ponad 20 tys. klientów, w tym 1 tys. klientów z województwa kujawsko-pomorskiego.
Podczas wideokonsultacji z pracownikiem ZUS klienci mogą załatwić sprawy związane z emeryturami, rentami i wypłatą zasiłków oraz skonsultować się z doradcą do spraw ulg i umorzeń. Dużym zainteresowaniem cieszą się również informacje dla przedsiębiorców, zwłaszcza w kontekście wsparcia w ramach Tarczy 6.0 – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
W trakcie e-wizyty niektóre wnioski o wydanie zaświadczeń można zgłosić ustnie do protokołu np. o wysokości pobieranej emerytury lub renty, o okresie przyznania świadczenia,o zgłoszeniu do ubezpieczeń, przebiegu ubezpieczeń czy o wysokości składki zdrowotnej. Przedsiębiorcy mogą również ustnie złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu czy o rozliczenie konta. Nie można jednak złożyć żadnych wniosków dotyczących zmiany danych identyfikacyjnych oraz adresowych, a także nie można dokonać zmiany rachunku bankowego. Podczas wideorozmowy z pracownikiem ZUS co prawda nie potwierdzimy Profilu Zaufanego ePUAP, ale otrzymamy wsparcie w założeniu profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – dodaje rzeczniczka.
Dzięki PUE ZUS można uzyskać nie tylko informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach, ale także wyliczyć prognozowaną emeryturę. Poprzez PUE ZUS można przekazać elektronicznie wnioski o wydanie stosownych zaświadczeń np. jeśli zmienimy bank, do którego ma być przekazywana emerytura, renta lub zmienimy adres zamieszkania – wówczas możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych. Poprzez PUE można także umówić się na wizytę w ZUS.
Jak zarezerwować e-wizytę
Aby skorzystać z e-wizyty, nie trzeba instalować żadnych aplikacji. Wystarczy mieć dostęp do internetu i sprzęt wyposażony w kamerkę i mikrofon np. smartfon, tablet czy komputer. Umawianie wideorozmowy jest bardzo proste, wystarczy wejść na stronę www.zus.pl i odszukać zakładkę e-wizyta, a następnie kliknąć link „Umów się na e-wizytę”. Rozmowę umawiamy w dogodnym dla siebie dniu i godzinie. Rezerwując wideorozmowę, podajemy swoje dane: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, kod pocztowy miejsca zamieszkania, a przypadku płatników składek – kod pocztowy siedziby swojej firmy. Należy wybrać również temat e-wizyty, tj. zasiłki, emerytury-renty, firmy i pracownicy, zakładanie profilu PUE ZUS, doradca ds. ulg i umorzeń.
Dzień przed spotkaniem klient otrzyma sms z przypomnieniem o e-wizycie, na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. Natomiast w dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem otrzyma maila z linkiem, w który należy kliknąć, by połączyć się z pracownikiem ZUS. W każdej chwili można odwołać umówioną wizytę, wtedy z niewykorzystanego terminu będzie mogła skorzystać inna osoba.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w swojej indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości i pokazać go do kamery podczas e-wizyty. W wideorozmowie może wziąć udział opiekun faktyczny lub prawny klienta, ale w takim przypadku, na etapie rezerwacji wizyty, należy zaznaczyć taką potrzebę.
Warto pamiętać, że od 20 listopada 2020 r. klienci mogą telefonicznie umówić się na wizytę w wybranej przez siebie placówce ZUS. Aby umówić wizytę w jednej z placówek Oddziału ZUS w Bydgoszczy należy zadzwonić pod numer 523 418 126 (dotyczy to palcówek ZUS w Bydgoszczy, Inowrocławiu, Nakle, Świeciu, Tucholi, Żninie oraz Sępólnie Krajeńskim).
Rezerwacja wizyt w placówkach Oddziału ZUS w Toruniu odbywa się pod numerem 502 008 635 (dotyczy placówek ZUS w Toruniu, Włocławku, Grudziądzu, Lipnie, Aleksandrowie Kujawskim, Brodnicy, Rypinie oraz Golubiu Dobrzyniu).