Oprócz znanych dotąd form kontaktu z konsultantami Zielonej Linii (telefon, czat, e-mail), teraz informacje o rynku pracy mogą uzyskać również osoby niesłyszące lub słabosłyszące, posługujące się polskim językiem migowym (PJM). Ponadto, tłumacz języka migowego (konsultant Zielonej Linii) pomoże w komunikacji z pracownikiem urzędu pracy.
Zielona Linia, jako ogólnopolska infolinia urzędów pracy, udziela informacji na temat rynku pracy,
w tym rejestracji w urzędzie pracy osób bezrobotnych lub poszukujących pracy, form wsparcia oferowanych przez urzędy pracy oraz formalności związanych z zatrudnianiem cudzoziemców. Jako nowoczesne centrum informacyjno-konsultacyjne, Zielona Linia, umożliwia wiele form kontaktu. Najpopularniejszą jest infolinia, działająca pod numerem 19524. Ponadto informacje można uzyskać pisząc na czacie, kontaktując się przez Messenger (fb) czy wysyłając mail na adres: kontakt@zielonalinia.gov.pl. Dzięki temu, każdy zainteresowany może skonsultować się w dogodny dla siebie sposób. Ponadto, informacje są udzielane w językach polskim, angielskim, ukraińskim i rosyjskim.
Ważną częścią działalności Zielonej Linii jest portal: zielonalinia.gov.pl. Znajdują się na nim m.in. informacje dotyczące usług urzędów pracy, artykuły o rynku pracy, bieżących przepisach, zagadnieniach Kodeksu pracy, a także aktualności z mediów oraz powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy.
Kontakt w języku migowym
Od 1 sierpnia 2022 r. Zielona Linia uruchomiła nową usługę, kontakt w języku migowym. Jest ona skierowana do osób niesłyszących i słabosłyszących, które znają polski język migowy (PJM) i chcą uzyskać informacje na temat rynku pracy lub załatwić sprawę w urzędzie pracy.
Są dwa sposoby na wykorzystanie komunikacji w języku migowym:
1. Rozmowa z konsultantem Zielonej Linii, który zna język migowy, przez Internet. Połączenie jest możliwe z dowolnego miejsca i nie wymaga wizyty w urzędzie pracy.
2. Jeżeli podczas wizyty w urzędzie pracy potrzebny będzie tłumacz języka migowego, pracownik urzędu pracy połączy się z właściwym konsultantem Zielonej Linii, który będzie tłumaczył rozmowę
na język migowy.
Do połączenia z konsultantem Zielonej Linii potrzebne są:
– komputer lub telefon z kamerą i funkcją wideo,
– dostęp do Internetu,
– dostęp do aplikacji Microsoft Teams.
W celu nawiązania połączenia video z konsultantem, należy wejść na stronę: https://zielonalinia.gov.pl/zl-migowy i kliknąć w grafikę „Połącz z konsultantem”.
Pod tym adresem dostępna jest również informacja nt. wymagań technicznych niezbędnych
do realizacji połączenia.
Zielona Linia prowadzi działania informacyjne, których celem jest wspieranie osób bezrobotnych
w poszukiwaniu zatrudnienia, a także propagowanie pozytywnych wzorców, mobilizujących
do rozwoju czy zakładania własnych firm. Zielona Linia swoje usługi kieruje również do pracodawców, m.in. chcących zatrudnić cudzoziemców czy szukających wsparcia z urzędu pracy. Nadzór nad działalnością serwisu prowadzi Komenda Główna Ochotniczych Hufców Pracy podlegająca pod Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.